Mijn kamergenoot Niels kwam erachter dat een oude website van hem nog veel bezoekers ontving. Na wat onderzoekwerk in de logbestanden bleek dat de bezoekers bijna allemaal afkomstig waren via Google en wel op de zoekopdacht vrijgezellenfeestje strip. Als je dat intypt in Google blijkt zijn oude website meteen op de eerste pagina met resultaten weer gegeven te worden. Dat is een erg mooi resultaat, iedere website bouwer wil het liefst als eerste resultaat door Google gepresenteerd worden als de zoekopdracht ook maar enigzins wijst op informatie of een product wat op zijn website aanwezig is. Alleen in het geval van Niels gaat het niet om het leveren van stripdanseressen voor vrijgezellenfeestjes, maar twee items die op zijn site terug te vinden zijn: fotoos van een vrijgezellenfeestje en een strip die hij in elkaar heeft geknutselt.
Google snapt dat natuurlijk niet, het laat zijn robots (webspiders) het web doorzoeken en van iedere website wordt geregistreerd welke woorden daar op voorkomen. De manier waarop Google komt tot welke site als eerste gepresenteerd wordt bij een zoekopdracht is geheim, alhoewel er wel delen van zijn bekend. Ten eerste kom je natuurlijk bovenaan te staan als je de enige website bent die een bepaald woord voert, zoek maar eens op oiepoie, zolang er niemand anders dat woord gaat voeren zie je alleen maar mijn site en de websites die er naar verwijzen. Verder kan jou webpagina natuurlijk een aantal woorden als inhoud hebben, die tezamen bijna op geen enkele andere website staan, waarschijnlijk valt vrijgezellenfeestje strip daar ook onder. Je ziet ook in Google dat er maar 332 pagina’s zijn met die twee woorden erop en dat is, zoek maar eens op and en je ziet dat Google terugkomt met 8.4 miljard pagina’s waarop dat woord voorkomt!
Google is de meest populaire zoekmachine omdat het in staat is om de beste pagina als resultaat te presenteren op jou zoekvraag, meestal hoef je niet verder dan de eerste 10 webpagina’s te kijken om bij de informatie te komen waarnaar je op zoek was. Een van de truckjes die Google hiervoor gebruikt is om te kijken hoe vaak andere websites naar een pagina verwijzen. Stel je voor je zoekt op het woord Internet, bovenaan de resultaten staat de website van “Planet Internet” www.planet.nl (mijn browser staat ingesteld op Nederlands te herkennen aan hl=nl in de URL van de Google zoekopdracht). Blijkbaar zijn er dus erg veel pagina’s die verwijzen (linken) naar de website van Planet Internet, dit kunnen we ook via Google controleren met de zoekopdracht:
info:www.planet.nl
en vervolgens te klikken op de gepresenteerde link:
Zoek webpagina’s koppelen aan www.planet.nl
Als je daarop klikt krijg je alle sites te zien die een link naar www.planet.nl bevatten, zo’n 1760 stuks! Dat komt omdat veel nieuws wordt gepubliceerd op www.planet.nl en veel mensen verwijzen in hun blog of op hun website naar zo’n nieuwsitem op www.planet.nl.
Nu heb je het niet in de hand hoeveel mensen naar jou website verwijzen, maar wat heb je dan wel in de hand om beter uit de zoekresultaten te komen? Het helpt als het onderwerp waarop je gevonden wilt worden ook in de URL terugkomt, dit geeft voor Google nl. aan dat de pagina daar echt over gaat. Verder wordt er gekeken hoe de woorden terugkomen in de pagina. Dus veel zoekwoorden opnemen in je pagina met fontgrootte -10 wordt door Google herkent. Als je daarintegen het woord dikdrukt of juist met een grotere fontgrootte weergeeft, zal het voor Google zwaarder wegen.
Google heeft zelf vrij veel informatie op haar website staan speciaal bedoelt voor webmasters, dit is te vinden op: Google information for webmasters. Je kunt ook zelf verder zoeken naar dit onderwerp met de zoekwoorden “Search Engine Optimization”