Veel mensen hebben tegenwoordig een GPS, ze gebruiken die of in combinatie met Tomtom om hun auto via de snelste route van A naar B te rijden of ze hebben een wandelgps oid voor meer recreatieve doeleinden. Zelf gebruik ik mijn Garmin GPSmap 60CS voornamelijk voor geocachen, maar ook wel op de motor om van A naar B gestuurd te worden. Met de bijbehorende Citymaps software is het ook mogelijk om vooraf een route in te plannen (bijvoorbeeld over alle leuke dijkweggetjes hier in de buurt) en die dan te rijden zonder telkens hoeven te stoppen en de kaart te lezen. Wat met Citymaps ook mogelijk is, is om gewoon te gaan touren met de GPS aan en achteraf de route in te laden en te bekijken op de kaart waar je nu allemaal gereden hebt. Mogelijkheden te over dus.
Als je op de foto hiernaast klikt krijg je een grotere afbeelding en kan je beter zien wat het scherm van de GPS weergeeft. Wil je weten waar de foto gemaakt is, werp dan een blik vanuit de satelliet via Google Maps
Wat veel mensen niet weten is dat een GPS standaard helemaal niet zo nauwkeurig je positie kan bepalen, meestal geldt hiervoor dat de weergegeven positie plus of min 10 meter kan afwijken. Als je dat als een circel op de kaart zou tekenen is dat een aardige afwijking! Als je naast een vaart staat “weet” de GPS dus eigenlijk niet op welke kant van de oever je staat. Tomtom lost dit eenvoudig op door er van uit te gaan dat je in de auto zit en een auto bevindt zich altijd op de weg, dus ook al geeft de GPS aan dat je vijf meter naast de weg staat, dan nog wordt je door Tomtom op de weg weergegeven. Een wandelgps (voor zover die al een kaart kan weergeven) zal wel gewoon je positie weergeven zoals die op dat moment berekend is. Mijn gpsmap 60CS geeft met een circel aan op de kaart wat op dat moment de onnauwkeurigheid is, dus mijn positie kan eigenlijk overal binnen die circel zijn.
Nu zit er in alle (redelijk) moderne GPS ontvangers in instelling genaamd WAAS dit staat voor:
Wide Area Augmentation System. Mocht je ontvanger dit niet hebben, dan nog is het soms mogelijk om door middel van een firmware upgrade de GPS hier wel voor geschikt te maken. Zie daarvoor de website van de leverancier. WAAS is het Amerikaanse systeem waarbij onnauwkeurigheden van het GPS signaal worden gecorrigeerd en je vaak op een nauwkeurigheid van beter dan +/- 3 meter uit kunt komen. (+/- staat hierbij niet voor ongeveer maar plus of minus, dus je positie kan 3 meter meer naar het noorden liggen, maar ook 3 meter meer naar het zuiden om maar eens een voorbeeld te noemen). EGNOS staat voor European Geostationary Navigation Overlay Service en is de Europeese tegenhanger van WAAS.
Hoe werkt EGNOS?
In Europa zijn een aantal referentiestations verdeeld over de diverse participerende landen. Van deze stations is hun positie bijzonder nauwkeurig bekend. Zij ontvangen tevens via GPS hun positie en berekenen daaruit de afwijking met de werkelijke positie. Aan de hand van alle berekende afwijkingen wordt een correctiesignaal gemaakt dat via een drietal geostationaire satellieten wordt verstuurd, iedere geostationaire satelliet bestrijkt een eigen gebied. In Nederland kan je zien of je het EGNOS signaal ontvangt door op je GPS te kijken naar de signaalsterkte van satelliet 33. Omdat EGNOS gebruik maakt van geostationaire satellieten zal je een redelijk vrij uitzicht op het zuiden moeten hebben (een geostationaire satelliet staat boven de evenaar en is voor ons dus altijd in het zuiden te zien, daarom staan alle schotelantennes ook gericht naar het zuiden). Als je in een stad loopt met hoge gebouwen kan je EGNOS niet ontvangen; soms heb je zelfs moeite met het ontvangen van de “normale” GPS satellieten omdat je GPS ontvanger alleen maar vrij uitzicht heeft recht boven je en daar vliegen niet altijd evenveel satellieten voorbij.
Behalve de ontvangst van satelliet 33 komen er ook “D”-tjes te staan in de signaalsterkte balken van de andere satellieten en dat geeft aan dat EGNOS (of WAAS in Amerika) ook daadwerkelijk de nauwkeurigheid verbetert. De letter D staat voor Differential en geeft eigenlijk aan dat het signaal van de desbetreffende satelliet wordt gecorrigeerd met een verschilsignaal aangeleverd door EGNOS.
Meer informatie over EGNOS is te vinden bij de ESA